Alles over de zwemles en het (leren) zwemmen

Communicatie bij de zwemles

Communicatie bij de zwemles

Communicatie met zwemlesaanbiederCommunicatie is in elk vakgebied belangrijk en uiteraard ook binnen het zwemonderwijs. Alhoewel ouders bij de start van het zwemtraject meestal veel informatie krijgen, zo kan dit tijdens het traject weleens tegenvallen. De informatie die u krijgt is vaak gering en het personeel is vaak ook druk; dus hoe krijgt u van de zwemlesaanbieder nu de informatie die u nodig heeft?

Gelukkig proberen veel zwemlesaanbieders de communicatie wel te verbeteren. Zo heeft bijna elk zwembad, zwemvereniging of zwemschool een aantal mogelijkheden ontwikkeld om hun klanten over verschillende zaken te informeren. Welke communicatiemogelijkheden er vaak zijn en wat u zelf kunt doen om de communicatie te verbeteren, leggen wij graag aan u uit.

 

 

Zwemscore module (leerling volgsysteem)

De belangrijkste vragen die zwemlesouders hebben, gaan meestal over de vorderingen van hun kind. Want hoe weet u nu hoe ver uw kind binnen het zwemtraject is en wanneer kan hij of zij door naar een volgend groepje? Voor al deze vragen is de Zwemscore module ontwikkeld en dit kan dan ook een belangrijk communicatiemiddel tussen ouders en de zwemlesaanbieder zijn. Op deze website kunt u zien in welke niveaugroep uw kind zwemt en welke vorderingen er zijn gemaakt. Heeft uw kind een voldoende voor een onderdeel behaald, dan zal het plaatje op de site veranderen. Zijn alle plaatjes hetzelfde en de onderdelen behaald, dan zal uw kind waarschijnlijk spoedig naar een volgende groep gaan.

 

 

Communicatie met de zweminstructeur

Wanneer u wilt weten hoe uw kind ervoor staat of wanneer u bijvoorbeeld (medische) informatie wilt doorgeven, dan kan dit bij de zweminstructeur. Het zal echter niet altijd even gemakkelijk zijn om met hem of haar in contact te komen, aangezien deze instructeurs het vaak erg druk hebben. Wanneer de groep van uw kind klaar is met zwemmen, staat er vaak alweer een nieuwe groep te wachten. Hierdoor hebben de instructeurs vaak weinig tijd om uw vragen te beantwoorden.

Maar contact leggen met de zweminstructeur kan vaak gemakkelijker; want zo kunt u bij sommige zwemlesaanbieders een spreekbriefje bij de receptie invullen, waarna de instructeur u terug belt. Ook kunt u contact leggen met de zwemlesaanbieder en vragen of de zweminstructeur u terug wilt bellen. Dit zal dan gebeuren wanneer de zweminstructeur geen les hoeft te geven en alle tijd heeft om u vragen te beantwoorden.

 

 

Communicatie via het hoofd zwembad of teamleider

Omdat zweminstructeurs vaak druk bezig zijn met lesgeven, wordt er door de zwemlesaanbieder soms extra personeel ingezet. Vaak worden dit teamleiders, aanspreekpunten of coördinatoren genoemd.
Deze mensen blijven vaak wat langer in de kleedkamers om uw vragen te kunnen beantwoorden. Daarnaast kunt u uw informatie aan hen doorgeven, waarna de teamleider dit communiceert naar de zweminstructeur. Een terugkoppeling op uw vraag of bericht, kan enerzijds van de zweminstructeur komen en anderzijds van de teamleider zelf.

Is er bij uw zwemlesaanbieder geen teamleider aanwezig, dan is er bijna altijd wel een ander aanspreekpunt. Bij de ene aanbieder heet dit dan een hoofd zwembad en bij de ander kan dit een manager zijn. Schroom dus niet om aan het personeel na te vragen bij wie u terecht kunt.

 

 

Communicatie tijdens de kijklessen

Om de communicatie te bevorderen biedt de zwemlesaanbieder vaak kijklessen aan. Bij sommige aanbieders kunt u elke week naar uw kind komen kijken, terwijl dit bij andere om de 3 á 4 maanden mogelijk is. Tijdens de kijklessen kunt u zien hoe uw kind zwemt en op welke onderdelen hij of zij nog moet oefenen. Vaak is het bij een kijkles ook geregeld dat de instructeur extra tijd tot zijn of haar beschikking heeft en uw vragen kan beantwoorden.

 

 

Communicatie door niveaubrieven

Niveaubrieven zijn ook een manier van communiceren en laten zien hoe ver uw kind gevorderd is. Omdat deze brieven ook een motiverende functie hebben, worden deze besproken bij het onderdeel Motivatie.

Naar top