Alles over de zwemles en het (leren) zwemmen

Problemen bij de zwemles

Problemen tijdens de zwemles

Problemen bij de zwemlesKinderen op zwemles kunnen voor veel problemen zorgen. Problemen als zwemangst, een verminderde motivatie of een lichamelijk of geestelijk beperking, kan u met uw handen in het haar laten zitten. Maar ook het contact tussen het zwembad en uzelf kan bij beide partijen irritaties opwekken. Zorg dus dat het niet zover komt en ga aan de slag met het oplossen van de problemen. Uiteindelijk komt dit het kind ten goede en zal het zwemtraject voor zowel het kind, als de ouders en de zwemlesaanbieder een stuk positiever worden.

Binnen dit artikel bespreken we de volgende problemen. Wilt u meer informatie over het betreffende zwemlesprobleem en eventuele oplossingen, boek dan een privé zwemles bij de Zwemles specialist.

 

 

Zwemangst

Niet onder water durven gaan, de ogen dichthouden of niet durven te drijven; het zijn allemaal problemen die met zwemangst te maken hebben. Kinderen hebben nog niet het besef dat ze het wel degelijk kunnen en missen dan ook het zelfvertrouwen. Voor dit probleem zijn dan ook vele oplossingen mogelijk: Naast dat het kind vooral positief gestimuleerd moet worden is het ook erg belangrijk om veel te gaan zwemmen. Door spelletjes te doen of (met de ouders) van de glijbaan af te gaan, leert uw kind om niet bang te zijn voor het water.

 

 

Angst voor het zwemgat

Het zwemgat is een bekend frustratiemoment voor zowel ouders als zweminstructeurs. Sommige kinderen kunnen al prima onder water zwemmen, maar zijn gewoon doodsbang om door het gat te gaan; terwijl andere kinderen, om verschillende redenen, ook het onder water gaan eng vinden.

Eigenlijk hoort dit probleem bij het onderdeel zwemangst; Want er is immers angst voor een verplicht zwemonderdeel. Enerzijds kan er bij angst voor het gat tijdens het zwemtraject iets zijn fout gegaan, anderzijds kan dit bijvoorbeeld ook tijdens een vakantie zijn gebeurt. Wat de oorzaak ook is, er zal veelvuldig geoefend moeten worden op het onder water zwemmen. Daarnaast zal er vooral gelet moeten worden op een positieve benadering en geen dwang!

 

 

Zwemmen met een ziekte of beperking

Een lichamelijke of geestelijk beperking kan problemen opleveren tijdens de zwemlessen. Want misschien is uw kind, tijdens de zwemles, in gedachten ergens anders of heeft het moeite met het onthouden van de oefenstof. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk dat uw kind lichamelijke problemen (als astma, een verlamming of een verminderde spierspanning) ondervindt.

Als u vermoed dat uw kind door zijn of haar beperking wordt gehinderd bij het zwemmen, is het belangrijk dat de zwemlesaanbieder hiervan op de hoogte is. Want misschien kan de zweminstructeur uw kind anders benaderen of kan hij of zij in een andere (meer passende) lesgroep worden geplaatst.

 

 

Verminderde coördinatie

De fysieke en motorische eigenschappen verschillen per kind. Grote kinderen zijn fysiek sterker dan kleine en zullen deze kracht kunnen gebruiken om met minder moeite de afstanden te overbruggen. Ook de motorische eigenschappen zijn belangrijk: snapt het kind hoe de beweging moet en pakt deze bijvoorbeeld het aanleren van de schoolslag (dus armen/benen) snel op.

Een verminderde coördinatie valt vooral bij de Schoolslag op. Bij deze zwemslag moet de beenslag worden gecombineerd met de armslag. Deze gecombineerde beweging kan voor sommige kinderen lastig zijn en zal veelvuldig moeten worden herhaald.

 

 

Negatieve ouders of lesgevers

Het zwemtraject kan ook stagneren doordat ouders of lesgevers het kind te veel ‘pushen’. Dwang zorgt ervoor dat een kind dichtklapt en niet op zichzelf leert vertrouwen. Op deze manier wordt er vaak een basis gelegd voor faalangst en dat mag nooit de bedoeling van het zwemtraject zijn.

Door uw kind op een positieve wijze te stimuleren, bereik u het tegenovergestelde. Positieve stimulans geeft uw kind veel zelfvertrouwen en zorgt dat hij of zij weet dat ‘ze het eerst moeten proberen, voordat ze het leren’. Gaat er iets fout, dan probeer je het nog een keer. Heb dus geduld, wees positief en blijf proberen!

 

 

Communicatie met de zwemlesaanbieder

Misschien heeft uw kind geen problemen met de zwemles, maar uzelf wel met de zwemlesaanbieder. Vaak kan er, door miscommunicatie of andere fouten, een probleem zijn opgetreden en bent u teleurgesteld geraakt in het zwemtraject. Belangrijk is het dan om actie te nemen en contact op te nemen met de zwemlesaanbieder. Welke kanalen er binnen het zwemonderwijs zijn en hoe u kunt communiceren met de zwemlesaanbieder, kunt u lezen bij het onderdeel communicatie.

 

 

Motivatie

Hoe ongelofelijk belangrijk de motivatie tijdens het zwemtraject kan zijn, weten veel ouders vaak wel. Sommige ouders hebben dan ook ondervonden wat het is om een huilend (soms gillend) kind naar de zwemles te moeten brengen.

Door kinderen spelenderwijs te laten leren en vooral door positief te stimuleren, kan de motivatie weer worden verhoogd. Ook door veel te gaan vrij zwemmen, kan het kind het water weer leuk gaan vinden. Daarnaast bieden zwemlesaanbieders vaak leuke plakboeken en stickers aan, zodat de kinderen gemotiveerd blijven. Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij de pagina motivatie.

 

Voorkom ‘het leed dat zwemles heet’

Zelf zwemles gevenLast van zwemangst, nauwelijks vorderingen maken en eindeloos de zwemlessen volgen… Ook ú kunt te maken krijgen met het ‘leed dat zwemles heet’. Vanuit de praktijk weten maar al te goed dat het zwemtraject voor ouders zeer frustrerend kan zijn; maar dat er ook zeker wat aan toe doen is! Want wat zou het fijn zijn als uw kind met plezier en vertrouwen de zwemlessen zou volgen.

Om het zwemtraject veel prettiger, met minder problemen en vaak sneller te doorlopen, kunt u zelf al veel doen! Vanuit onze jarenlange ervaring binnen het zwemonderwijs, laten wij u graag zien hoe u op een gemakkelijke en overzichtelijk manier zelf kunt gaan oefenen met uw kind.

 

 

Naar top