Alles over de zwemles en het (leren) zwemmen

(te) lang op zwemles

(te) lang op zwemles

Te lang op zwemlesWanneer uw kind al een tijdje op zwemles zit en u zich afvraagt hoe lang het nog gaat duren, kijk dan eens bij de duur van het zwemtraject. Het beschreven aantal klokuren gaat over het gemiddelde kind. Zo’n 80% van de kinderen behaald binnen dit aantal uren zijn of haar zwemdiploma. 10% van de kinderen zal het diploma sneller halen en de overige 10% haalt dit aantal niet.

Heeft u geconstateerd dat u kind te lang op zwemles zit, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. De volgende factoren kunnen sterk van invloed zijn op het aantal klokuren en het behalen van de verschillende diploma’s:
 

Het beginniveau van het kind is een belangrijke factor. Durft het kind nauwelijks te lopen in het water of is het een echte waterrat. Hoe bekender een kind is met het water, hoe sneller het diploma wordt behaald.

 

Zwemangst, zoals onder water gaan, de ogen open houden of het zwemgat, kan de duur veel langer maken dan het beschreven aantal klokuren.

 

Veel onderdelen zijn prima zelf te oefenen. Om het zwemtraject sneller af te leggen is het belangrijk dat ouders veel met kinderen gaan zwemmen.

 

De fysieke en motorische eigenschappen verschillen per kind. Grote kinderen zijn fysiek sterker dan kleine en zullen deze kracht kunnen gebruiken om met minder moeite de afstanden te overbruggen. Ook de motorische eigenschappen zijn belangrijk: snapt het kind hoe de beweging moet en pakt deze bijvoorbeeld het aanleren van de schoolslag (dus armen/benen) snel op. Probeert u zelf maar eens achteruit te zwemmen, dan ziet u hoe moeilijk het aanleren van een beweging kan zijn.

 

De leeftijd van het zwemmende kind is ook een bepalende factor. Kinderen van 4 jaar zijn meestal nog te jong om op een goede manier de zwembewegingen aan te leren. Beter is om uw kind op 5 of 6 jarige leeftijd te laten zwemmen. Aangezien kinderen bij de meeste zwembaden op een wachtlijst komen te staan, beginnen veel kinderen pas op deze leeftijd met zwemlessen.

 

Er zal constantheid tijdens de zwemlessen moeten zijn. Wanneer een kind de ene week wel komt zwemmen en de andere week niet, zal het langer duren voordat het desbetreffende diploma wordt behaald.

 

Ook rust en voeding zijn belangrijke onderdelen om op een goede manier te gaan zwemmen. Het gebeurt nog te vaak dat een kind vanuit school komt, snel een zak chips naar binnen werkt en daarna moet gaan zwemmen. U begrijpt dat dit de zwemles niet ten goede komt. Training, voeding, herstel en motivatie moeten in balans zijn.

 

Frequentie van het afzwemmen kan een belangrijk onderdeel zijn. Want is er elke maand afzwemmen of gebeurt dit om de 2 maanden. U zult begrijpen dat wanneer uw kind bijna de vaardigheden beheerst, maar niet mag afzwemmen, uw kind langer moet doorzwemmen.

 

 

Blijf dus niet te lang wachten, maar bespreek de problemen met uw zwemlesaanbieder. Samen kunt u misschien tot een oplossing komen om het zwemtraject te versnellen. Wilt u advies van de Zwemles specialist, kijk dan voor uw zwemproblemen bij het onderdeel privé zwemlessen.

 

Voorkom ‘het leed dat zwemles heet’

Zelf zwemles gevenLast van zwemangst, nauwelijks vorderingen maken en eindeloos de zwemlessen volgen… Ook ú kunt te maken krijgen met het ‘leed dat zwemles heet’. Vanuit de praktijk weten maar al te goed dat het zwemtraject voor ouders zeer frustrerend kan zijn; maar dat er ook zeker wat aan toe doen is! Want wat zou het fijn zijn als uw kind met plezier en vertrouwen de zwemlessen zou volgen.

Om het zwemtraject veel prettiger, met minder problemen en vaak sneller te doorlopen, kunt u zelf al veel doen! Vanuit onze jarenlange ervaring binnen het zwemonderwijs, laten wij u graag zien hoe u op een gemakkelijke en overzichtelijk manier zelf kunt gaan oefenen met uw kind.

 

 

Naar top