Alles over de zwemles en het (leren) zwemmen

Zwemmen voor gevorderden

Zwemmen voor gevorderden

Zwemmen voor gevorderdenDe zwemsport wordt door velen mensen beoefend, maar niet iedereen kan zich een gevorderde zwemmer noemen. Want het merendeel van de zwemmers komt wekelijks zijn of haar baantjes zwemmen, maar doet dit niet in een al te hoog tempo. Natuurlijk is hier niets mis mee en er wordt wel degelijk wat voor de gezondheid gedaan; echter is de frequentie van het zwembadbezoek en het zwemtempo vaak niet voldoende om de zwemvaardigheden te blijven verbeteren. Want hiervoor moet u doelgericht te werk gaan en zult u met behulp van een trainingsschema aan uw zwemslagen moeten werken.

Er zijn dan ook vele redenen waarom u uw zwemslagen wilt gaan perfectioneren. Want misschien heeft u altijd al van zwemmen gehouden, doet u regelmatig mee met een zwemtraining of bent u geïnspireerd geraakt door de professionele wedstrijdzwemmers die geregeld prijzen scoren. Het is dan ook niet zo raar dat de zwemsport jaarlijks door vele mensen op hoog niveau wordt beoefend.

 

 

Zelf aan de slag of in groepsverband

Wilt u gaan zwemmen en zelf uw training bepalen, dan is banen zwemmen de beste keuze. Hierbij is het belangrijk dat, wanneer u uw zwemslagen wilt verbeteren, u wel feedback op uw zwemslagen krijgt. U kunt dit vragen aan de zwembadmedewerkers, maar ook gebruik maken van het specialisme zwemmen binnen onze Sportbibliotheek of het e-book Zwemschema’s. Kijk voor meer informatie bij het onderdeel Zelf aan de slag.

Gaat u liever in groepsverband aan de slag en wilt u gebruik maken van de kennis van een zweminstructeur, dan kunt u met verschillende zwemtrainingen, als conditie zwemmen of een borstcrawl les, meedoen. U krijgt veel feedback op uw zwemslagen, de juiste oefeningen en vooral de nodige zwemruimte. Hierdoor kunt u in een stevig tempo doorzwemmen en wordt u niet gehinderd door langzame zwemmers.

 


Zwemslagen gaan perfectioneren

Wanneer u in groepsverband gaat zwemmen, kan de instructeur u aanwijzingen geven over uw zwemslagen. Welke zwemslagen u gaat uitvoeren is afhankelijk van de lesstof van de zweminstructeur, maar vaak zijn dit toch de bekende zwemslagen als schoolslag, rugslag, borst- en rugcrawl. Daarnaast is het ook mogelijk om nieuwe zwemslagen uit te proberen. Hierbij kunt u denken aan de vlinderslag of samengestelde rugslag.
Wist u dat er naast de bekende zwemslagen nog zo’n 50 andere zwemslagen (zoals de trudgeoncrawl of de zeemansslag) mogelijk zijn? Er zijn dus genoeg nieuwe zwemslagen te leren.

Gaat u zelf aan de slag met het verbeteren van de zwemslagen, dan heeft u veel vrijheid. Daarentegen mist u de benodigde informatie en de feedback om tot een steeds hoger niveau te komen. Uiteraard is het goed mogelijk om zelf uw zwemslagen te verbeteren, maar u zult hier dan wel tijd in moeten investeren.  

 

 

Materiaal gebruik

Indien u gewoon wilt zwemmen heeft u aan zwemwater vaak genoeg. Maar wanneer u actiever met de zwemsport bezig wilt zijn, kunnen hulpmiddelen erg handig zijn. Zo maken de meeste gevorderden zwemmers al gebruik van een zwembrilletje, maar er kan nog meer materiaal worden gebruikt.
 

Zwemplank: met een plank kunt u het accent leggen op uw beenslag. U kunt de beenbewegingen gaan perfectioneren, maar de plank ook als onderdeel van uw training gebruiken. U zwemt dan zonder gebruik te maken van de armen, waardoor de benen veel harder moeten werken.

Hand paddles: dit materiaal is minder bekend, maar zeker een aanrader voor de gevorderde zwemmer. De Hand paddles zijn eigenlijk een soort plastic handschoen, die u door middel van een elastiek aan uw handen bevestigt. Met deze paddle pakt u het water beter (meer stuwing) en zult u veel sneller zwemmen.

Pull buoy: U heeft deze drijver van foam vast weleens zien liggen in het zwembad. Dit type materiaal wordt vastgeklemd tussen benen, waardoor deze niet kunnen bewegen. U zwemt dus alleen met uw armen, waardoor de training zwaarder wordt en u zich beter kunt concentreren op de armslag.

Overige materialen: Er zijn natuurlijk ook andere materialen die u kunt gebruiken voor uw training, maar deze zijn minder bekend. Daarnaast zijn deze materialen vaak niet toegestaan tijdens het zwemmen, aangezien ze de andere zwemmers hinderen. Zo kunt u bijvoorbeeld een flexibeam (een waterbuis) of zwemschijf gebruiken voor meer weerstand. Maar ook een elastiek om uw schouder- en armspieren extra te trainen. Vraag dus bij het zwembad in uw buurt welke materialen er toegestaan zijn.

 

Tip: op ons specialisme zwemmen & aquasporten leest u meer over het zwemmen met materialen. Neem dus snel een kijkje op www.zwem-en-aquaspecialist.nl

 

 


Let op: Uw veiligheid is van het allergrootste belang. Loop niet te hard van stapel en bouw het zwemmen op. Volg daarnaast altijd de instructies van het zwembadpersoneel op en ga nooit in uw eentje zwemmen. Want zelfs de meest ervaren zwemmers kunnen (om verschillende redenen) verdrinken en mogen daarom nooit alleen het water in gaan. Er moet altijd op elkaar worden gelet.

 



Wist u dat elk type zwemmer zichzelf kan ontwikkelen in het zwemmen? 
Wij helpen u graag met onze e-books en de verschillende lidmaatschappen van de Sportbibliotheek.

Naar top