Alles over zwemles, leren zwemmen & zwemveiligheid

Communicatie bij de zwemles

Communicatie bij de zwemles

Communicatie met zwemlesaanbiederCommunicatie is in elk vakgebied belangrijk en uiteraard ook binnen het zwemonderwijs. Alhoewel ouders bij de start van het zwemtraject meestal veel informatie krijgen, zo kan dit tijdens het traject weleens tegenvallen.

De informatie die je krijgt is vaak gering en het personeel is vaak ook druk; dus hoe krijg je van de zwemlesaanbieder nu de informatie die je nodig hebt?

Gelukkig proberen veel zwemlesaanbieders de communicatie wel te verbeteren. Zo heeft bijna elk zwembad, zwemvereniging of zwemschool een aantal mogelijkheden ontwikkeld om hun klanten over verschillende zaken te informeren.

Welke communicatiemogelijkheden er vaak zijn en wat je zelf kunt doen om de communicatie te verbeteren, leggen wij graag aan je uit.

 

 

Zwemscore module (leerling volgsysteem)

De belangrijkste vragen die zwemlesouders hebben, gaan meestal over de vorderingen van hun kind. Want hoe weet je nu hoe ver uw kind binnen het zwemtraject is en wanneer kan hij of zij door naar een volgend groepje?

Voor al deze vragen is de Zwemscore module (in welke vorm dan ook) ontwikkeld en dit kan dan ook een belangrijk communicatiemiddel tussen ouders en de zwemlesaanbieder zijn.

Op website van de zwemlesaanbieder kun je zien in welke niveaugroep je kind ongeveer zwemt en welke vorderingen er zijn gemaakt. Heeft jouw kind een voldoende voor een onderdeel behaald, dan zal het plaatje op de site veranderen.

Zijn alle plaatjes hetzelfde en de onderdelen behaald, dan zal uw kind waarschijnlijk spoedig naar een volgende groep gaan.

 

 

Communicatie met de zweminstructeur

Wanneer je wilt weten hoe jouw kind ervoor staat of wanneer je bijvoorbeeld (medische) informatie wilt doorgeven, dan kan dit bij de zweminstructeur.

Het zal echter niet altijd even gemakkelijk zijn om met hem of haar in contact te komen, aangezien deze instructeurs het vaak erg druk hebben.

Wanneer de groep van je kind klaar is met zwemmen, staat er vaak alweer een nieuwe groep te wachten. Hierdoor hebben de instructeurs vaak weinig tijd om je vragen te beantwoorden.

Maar contact leggen met de zweminstructeur kan vaak gemakkelijker; want zo kun je bij sommige zwemlesaanbieders een spreekbriefje bij de receptie invullen, waarna de instructeur je terug belt.

Ook kun je contact leggen met de zwemlesaanbieder en vragen of de zweminstructeur jou terug wilt bellen. Dit zal dan gebeuren wanneer de zweminstructeur geen les hoeft te geven en alle tijd heeft om je vragen te beantwoorden.

  

 

Communicatie via het hoofd zwembad of teamleider

Omdat zweminstructeurs vaak druk bezig zijn met lesgeven, wordt er door de zwemlesaanbieder soms extra personeel ingezet. Vaak worden dit teamleiders, aanspreekpunten of coördinatoren genoemd.

Deze mensen blijven vaak wat langer in de kleedkamers om jouw vragen te kunnen beantwoorden. Daarnaast kun je informatie aan hen doorgeven, waarna de teamleider dit communiceert naar de zweminstructeur.

Een terugkoppeling op je vraag of bericht, kan enerzijds van de zweminstructeur komen en anderzijds van de teamleider zelf.

Is er bij jouw zwemlesaanbieder geen teamleider aanwezig, dan is er bijna altijd wel een ander aanspreekpunt. Bij de ene aanbieder heet dit dan een hoofd zwembad en bij de ander kan dit een manager zijn. Schroom dus niet om aan het personeel na te vragen bij wie je terecht kunt.

 

 

Communicatie tijdens de kijklessen

Om de communicatie te bevorderen biedt de zwemlesaanbieder vaak kijklessen aan. Bij sommige aanbieders kun je elke week naar je kind komen kijken, terwijl dit bij andere om de 3 á 4 maanden mogelijk is.

Tijdens de kijklessen kun je zien hoe je kind zwemt en op welke onderdelen hij of zij nog moet oefenen. Vaak is het bij een kijkles ook geregeld dat de instructeur extra tijd tot zijn of haar beschikking heeft en vragen kan beantwoorden.

 

 

Communicatie door niveaubrieven

Niveaubrieven zijn ook een manier van communiceren en laten zien hoe ver jouw kind gevorderd is. Omdat deze brieven ook een motiverende functie hebben, worden deze besproken bij het onderdeel Motivatie.