Motivatie tijdens de zwemles
Veel ouders weten uit eigen ervaring wel hoe belangrijk de motivatie tijdens het zwemtraject kan zijn.
Want een huilend of gestrest kind, is voor niemand leuk en het zwemtraject zal dan ook, voor zowel de ouders als het kind, als negatief worden ervaren.
De motivatie van een kind kan sterk verminderen door zwemangst; maar ook wanneer een kind boven of onder het eigen niveau zwemt. Daarnaast zijn er ook kinderen die last hebben van een aandachtsstoornis en hierdoor veel van de oefenstof niet meekrijgen.
Dat kinderen hierdoor weinig plezier aan de zwemlessen beleven, moge duidelijk zijn.
Maar het kan ook andersom… Want er zijn tal van mogelijkheden om uw kind gemotiveerd te houden, of weer te krijgen. Een kind dat met een glimlach naar de zwemles gaat, zal het zwemtraject positiever ervaren en waarschijnlijk sneller vorderingen maken.
Het is dus belangrijk dat uw kind (en uzelf ook) gemotiveerd naar de zwemles gaan. Zo wordt er een basis gelegd voor een levenlang zwemmen.
Omdat kinderen eigenlijk vriend van het water moeten worden, zijn er een aantal mogelijkheden om aan de motivatie te werken. En lukt het in 1e instantie niet, heb dan geduld, wees toch positief en blijf proberen.
Via poster of stickerplan
Veel zwemlesaanbieders proberen de motivatie van hun leskinderen hoog te houden door te werken met een poster-
Vaak worden er nieuwe stickers, briefjes of armbandjes gegeven wanneer het kind naar het volgende niveau mag. Een poster of stickerplan is vaak erg leuk in elkaar gezet en kunnen kinderen zeer gemotiveerd houden. Dit geldt echter niet voor alle kinderen.
Motivatie via doorstuurbriefjes
Doorstuurbriefjes (niveau-
Vaak worden deze briefjes ook als motivatie gebruikt en worden ze opgevrolijkt met leuke afbeeldingen of stickers. De bedoeling is dat uw kind hierdoor gemotiveerd blijft en het volgende briefje wil halen.
Positief stimuleren door ouders en zwemonderwijzers
De beste motivatie wordt behaald door een positieve zwemonderwijzer en een leuk (zwem) instructieteam. Door oefeningen spelenderwijs uit te voeren, merken kinderen niet dat ze aan het leren zijn.
Wordt een kind daarbij ook nog eens positief gestimuleerd en krijgt het veel complimentjes, dan zal het zelfvertrouwen groeien en de motivatie toenemen. Het kind heeft waarschijnlijk snel zin in de volgende zwemles.
Via rust en regelmaat (niet haasten of stressen)
Een vervolg op het positief stimuleren is de rol van de ouders. Want voor een kind is rust en regelmaat erg belangrijk en thuis is dit niet altijd het geval. Zo hebben veel mensen het erg druk en kan er thuis flink gestrest worden.
Kinderen nemen deze onrust onbewust over, wat zich op school en tijdens de zwemles zal uiten. Moet een kind iets moeilijks doen tijdens de les, dan zal hij of zij veel paniekeriger reageren en zich moeilijk kunnen concentreren. Weet een kind wat rust is, dan zal de paniek (of het stressen) veel minder voorkomen.
De angst of het probleem niet beladen maken
Aandacht geven aan een probleem of de verminderde motivatie is natuurlijk geen probleem, maar teveel is ook niet goed. Hoe vaker het met het probleem wordt geconfronteerd, des te meer zal een kind erover nadenken.
Maak het probleem bespreekbaar, maar niet onoplosbaar… Probeer oplossingen voor het probleem te bedenken en uit te voeren.
Niet dwingen
(overmatig) dwang gebruiken is het slechtste wat je kunt doen en zal de motivatie dan ook sterk verminderen. Dwang gebeurt vaak uit frustratie en het onvermogen om het probleem op te lossen. Er wordt teveel gepushed, waardoor kinderen dichtklappen.
Helaas zien we in de praktijk dan ook schrijnende voorbeelden, zoals een kind van 5 jaar die niet door het zwemgat heen wilde. Papa en mama zijn met het kind en het gat aan het oefenen en de frustratie is steeds meer merkbaar.
Uiteindelijk komt het zover dat er dwang wordt gebruikt. Als het kind niet door het zwemgat zou gaan, zou het dit weekend niet naar opa en oma mogen en dus niet blijven slapen, geen bioscoop en na het zwemmen gelijk naar bed. Uiteindelijk is het kind dichtgeklapt, niet door het gat gegaan en heeft huilend het zwembad verlaten.
Waarschijnlijk heeft dit kind nooit meer met plezier gezwommen.
Veel zelf gaan zwemmen
Veel gaan zwemmen is een uitstekende manier om de motivatie hoog te houden. Je kind kan bijvoorbeeld de geleerde vaardigheden aan jou laten zien en jij kunt daarop veel complimentjes geven.
Daarnaast zorgt een glijbaan, stroomversnelling, bubbelbad of een mat ervoor dat het bij zwemmen niet alleen om oefenen gaat; maar dat zwemmen eigenlijk heel leuk is.
Je zult het waarschijnlijk zelf niet opmerken. maar spelenderwijs worden er vaak veel leerzame dingen gedaan. Je kind is onbewust aan het leren en zal dit ook weer meenemen tijdens de zwemlessen.
Voorkom ‘het leed dat zwemles heet’
Last van zwemangst, nauwelijks vorderingen maken en eindeloos de zwemlessen volgen… Ook jij kunt te maken krijgen met het ‘leed dat zwemles heet’. Vanuit de praktijk weten maar al te goed dat het zwemtraject voor ouders zeer frustrerend kan zijn; maar dat er ook zeker wat aan toe doen is! Want wat zou het fijn zijn als jouw kind weer met plezier en vertrouwen de zwemlessen zou volgen.
Om het zwemtraject veel prettiger, met minder problemen en vaak sneller te doorlopen, kun je zelf al veel doen! Vanuit onze jarenlange ervaring binnen het zwemonderwijs, laten wij je graag zien hoe je op een gemakkelijke en overzichtelijk manier zelf kunt gaan oefenen met je kind.