Alles over zwemles, leren zwemmen & zwemveiligheid

EasySwim

EasySwim zwemdiploma

Met EasySwim zwemmen de kinderen niet voor 3, maar voor 1 uitgebreider diploma. De kinderen starten met een zwempakje en oefenen direct in diep water. Hierbij leren ze dezelfde basiselementen (zoals de verschillende zwemslagen en survival elementen) als de andere diploma’s door middel van stuurkaarten. Later in het zwemtraject wordt er natuurlijk zonder pakjes gezwommen en richten de kinderen zich op het beheersen van onderstaande praktijksituaties.

De praktijksituaties worden tijdens de zwemles geoefend en aangevuld met de digitale wereld Ezzy Islands. Zo herhalen de kinderen de onderdelen zowel virtueel als in de echte wereld, waardoor de stof beter blijft hangen.  

De eisen die uw kind voor het zwemdiploma van EasySwim moet beheersen, staan op deze pagina. Na het behalen van dit diploma is er altijd een mogelijkheid om via een zwemvereniging verder te zwemmen voor certificaten of andere watersporten. Voor de verschillende mogelijkheden kunt u terecht bij het onderdeel na de zwemdiploma’s.

Kledingeisen EasySwim-diploma

Kleding voor zwemles en zwemdiploma's

Bij het zwemdiploma van EasySwim moeten kinderen naast badkleding, ook een aantal praktijksituaties met kleding afleggen. Naast badkleding moeten de kinderen ook T-shirt met lange mouwen, een lange broek, een jas met lange mouwen en schoenen aan hebben. Plastic, leren en sportschoenen zijn toegestaan, maar schoenen zonder echte zool niet.

Examenprogramma EasySwim zwemdiploma

Net als de andere zwemdiploma’s heeft ook EasySwim een examenprogramma. Het afzwemmen bestaat uit verschillende praktijksituaties, zoals kopje onder en schatzoeker, die de kinderen in zwemkleding moeten afleggen.

Met kleding worden er survival situaties getoetst, want wat moet uw kind doen als het overboord valt of wanneer het door het ijs zakt? Ook deze praktijksituaties komen tijdens het afzwemmen terug.

Is uw kind geslaagd, dan is het gehele zwemtraject van EasySwim volbracht en kan altijd uw kind verder met andere watersporten.

 

 

Vaardigheden & eisen EasySwim


 

Met kleding:

 

Schipbreukeling:
De kandidaten moeten 3 à 5 minuten kriskras door elkaar zwemmen, gevolgd door de helphouding. Hiervoor ligt diverse materialen in het water, waarbij de kinderen tussendoor wisselen van materiaal door al watertrappend te draaien en iets nieuws kiezen.

 

Kind overboord:
Gekleed vallen de kinderen in het water en zwemmen op de buik naar een boot of mat. Hier klimmen ze op en vallen achteruit weer in het water. Al watertrappend draaien ze op de rug en zwemmen zo naar de kant. Hier klimmen ze eruit.

 

IJspret:
Via een mat vallen de kinderen door een (verborgen) wak. Hier zwemmen ze onderuit. Daarna zwemmen ze onder de mat door en komen in het wak omhoog. Ze klimmen er via het wak weer uit.

 

 

Met zwemkleding:

 

Kampioenen:
Er wordt 1 minuut gezwommen met een bal tussen de armen. Hierna wordt in tweetallen al watertrappend de bal overgegooid en eventueel in een soort doel gegooid.

 

Schatzoeker:
Met een kopsprong (duik) gaan de kinderen te water en duiken een aantal voorwerpen van de bodem op. Vervolgens komt men boven en zwemt hij of zij met het voorwerp naar de kant.

 

Kopje onder:
Kriskras zwemmen de kinderen 5 minuten lang achter elkaar, waarbij ze elkaar onder water duwen. Dit simuleert het kopje onder gaan door een golf en wordt op een verantwoorde manier aangeleerd.

 

Heldendaad:
Al liggend op een voorwerp (een mat, flexibeam of plankje) peddelt een kind naar een vriendje en sleept deze op de rug naar de kant. Hierbij wordt er op een aangeleerde manier om hulp geroepen.

 

Survivalbaan:
De kinderen vallen achterover in het water, draaien om en zwemmen schoolslag naar de een mat. Hier zwemmen ze onder door en vervolgen met de polocrawl of rugcrawl de survivalbaan. Over de volgende mat klimmen ze heen en zwemmen met de rugslag naar het einde van de baan. Tot slot trekken ze zichzelf aan een lijn weer terug.

 

Jij bent’m!
Ongeveer 3 tot 5 minuten doen kinderen een tikspelletje in het water. Na getikt te zijn, moet er een opdracht vervuld worden.

Naar top