Zwemcertificaten A-B-C
Met het behalen van de zwemdiploma’s, wordt de zwemvaardigheid en zwemveiligheid (meestal) op een hoog niveau getoetst.
Je kind kan zich dan ook voldoende redden in een zwembad of een buitenlocatie; en dat is dan ook één van de hoofddoelstellingen van het zwemonderwijs.
Maar in de praktijk gaat het niet altijd goed, en een zwemdiploma halen is niet altijd (direct) mogelijk.
In de praktijk zien we dan ook schrijnende voorbeelden. Kinderen met een ziekte of beperking die niet met de normale zwemlessen mee kunnen doen.
Maar ook kinderen die bijvoorbeeld een goede zwemconditie hebben, kunnen verschrikkelijk angstig worden door meerdere oorzaken. Door teveel druk van ouders of de zweminstructeur, kan zwemmen een ware hel worden en zal het zwemmende kind volledig blokkeren. Maanden worden er aan gespendeerd en uiteindelijk wil het kind nooit meer zwemmen.
Uiteraard kan dit nooit de bedoeling zijn van het zwemtraject! Probeer dit probleem dus altijd met de zweminstructeur te bespreken en probeer het kind positief te stimuleren.
Het beste wat je kunt doen is toch echt zelf gaan zwemmen. En vooral dit zwemmen positief kan doen. Hoe je dit kunt combineren met zwemles oefeningen, kun je lezen bij ‘zelf zwemles geven‘.
Geen zwemdiploma, maar een certificaat
Het behalen van een zwemdiploma is natuurlijk leuk, maar wat kan er gedaan worden als een kind een (tijdelijke) beperking heeft en niet aan de eisen kan voldoen?
Verschillende erkende organisaties hebben hier over nagedacht en voor deze problemen een aantal zwemcertificaten ontwikkeld.
Voor elk niveau (ongeacht ziekte of handicap) is er een certificaat uitgebracht. Zo wordt bij deze certificaten dan ook uitgegaan van wat het kind wél kan, zodat het kind het plezier in zwemmen blijft behouden.
De certificaten kunnen worden uitgedeeld wanneer een kind:
♦ Door een (tijdelijke) beperking één of meer onderdelen van het zwemdiploma niet kan uitvoeren.
♦ Door omstandigheden veel tijd nodig heeft om een zwemdiploma te kunnen halen. Het certificaat kan dan als tussenstap dienen.
Zwemcertificaten en organisaties
Alhoewel er wordt beweerd dat er maar één officiële aanbieder is van nationale zwemdiploma’s, is dit zeker niet het geval.
Want zoals er verschillende zwemlesaanbieders zijn, zo zijn er ook verschillende organisaties die zwemdiploma’s en zwemcertificaten uitgeven.
Elke organisatie heeft zijn eigen plus en minpunten, maar dat wil niet zeggen dat de één beter is dan de ander.
Belangrijker is om te kijken naar het type aanbieder, de kwaliteit van de zweminstructeurs, het bezitten van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), het type accommodatie, de watertemperatuur, de wijze van communiceren, reviews op internet en ervaringen van mensen in uw omgeving.
Dit lijkt misschien ingewikkeld, maar wanneer je zelf een keer gaat (vrij) zwemmen kun je al veel informatie inwinnen.
Het belangrijkste is dat jij en je kind bij een zwembad, zwemvereniging of zwemschool een goed gevoel hebben. Of deze aanbieder nu een zwemdiploma of zwemcertificaat van de NRZ, ENVOZ, KNZB of EasySwim uitgeeft, is minder relevant.
Want alle organisatie hebben als doel om jouw kind te leren zwemmen en hebben daar kwaliteitseisen voor opgesteld.
Verschillende type zwemcertificaten
Elke zwemlesaanbieder kan aangesloten zijn bij een andere organisatie, maar dit doet niet af van de kwaliteit van het desbetreffende certificaat.
Belangrijk is wel om je af te vragen waarom je kind voor een zwemcertificaat gaat. Indien jou kind al zwemt voor een bepaald type zwemdiploma, is de overstap naar een certificaat sneller gemaakt en kun je gewoon bij dezelfde zwemlesaanbieder blijven.
Hiervoor kun je het beste contact opnemen met de zweminstructeur, receptie of het management van het zwembad of zwemvereniging.
Heeft je kind nog geen zwemles door bijvoorbeeld een beperking, dan kun je jezelf beter laten informeren over het type certificaat.
Zo kan je kind gerichter gaan oefenen en de zwemvaardigheid en -veiligheid op het eigen niveau vergroten. Om de verschillende certificaten beter te kunnen toelichten, bespreken we deze per organisatie.
Op hun website kunt u de dichtstbijzijnde aanbieder van de certificaten vinden.
♦ Nationale raad zwemveiligheid: Zwemcertificaten A-B-C
De Nationale raad zwemveiligheid richt zicht vooral op het uitgeven van zwemdiploma’s, maar heeft ook een examenprogramma ontwikkeld voor zwemcertificaten.
Dit betekent dat er net als het A-, B- en C-diploma ook 3 certificaten zijn met ‘verplichte’ en ‘open’ onderdelen. Deze certificaten zijn ontwikkeld voor een groep kandidaten met tijdelijke of permanente beperkingen of voor degene die, na een heel lange oefenperiode, niet in staat zijn om het Zwemdiploma A, B of C te halen.
Het zwemcertificaat kan voor kandidaten met een (tijdelijke) beperking worden gebruikt als beloning voor een behaald eindresultaat, maar ook als tussenstap dienen naar een hoger zwemcertificaat of een zwemdiploma.
Aangezien er zicht moet zijn op enkele zwemvaardigheden, moet er bij een zwemcertificaat wel aan een aantal verplichte onderdelen worden voldaan.
Voor meer informatie over het verplichte en het open gedeelte, kun je contact opnemen met jullie zwemlesaanbieder of een kijkje nemen op de website van de Nationale Raad Zwemveiligheid.
♦ Stichting ENVOZ: Vissen serie & zeepaardje
Stichting ENVOZ is sinds 1965 actief binnen de zwembranche en geeft verschillende zwemdiploma’s en zwemcertificaten uit. Dit doen ze niet alleen in Nederland, maar (met de erkenning van de Internationale Federatie van Swimming Teachers Association) ook in andere landen.
Qua certificaten zijn er de vissen & zeepaardjes series die personen met een (zware) functiebeperking de kans geven om stap voor stap vertrouwd te raken met het zwembad en het water.
Tevens is het doel om op een voor hen haalbaar niveau een diploma te halen dat qua uitstraling overeenkomt met de mogelijkheden van de kandidaat.
Kijk voor meer informatie over de Vissenserie en het zeepaardje (speciaal voor Mytyl- en Tyltyl scholen) op de website van de ENVOZ. Wil je direct een overzicht van aanbieders van de diploma’s en certificaten van stichting ENVOZ, klik dan hier.
♦ Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB): Superspetters (special)
Vanaf 2015 heeft de Koninklijke Nederlandse Zwembond de zwemlesmethode Superspetters gelanceerd. Speciaal voor kinderen met een beperking heeft de KNZB in samenwerking met de Johan Cruyff Foundation ‘Super Spetters Special’ ontwikkeld.
Op de website van de KNZB kunnen ouders of lesgevers een zwemboek en beloningssysteem bestellen, speciaal voor kinderen die meer zwemlessen nodig hebben en langer over hun diploma doen.
Bij Superspetters Special kunnen lesgevers zelf bepalen bij welke vaardigheden of gedragingen een kind een beloningssticker ontvangt. Een lesgever kan zo voor elk kind een plan op maat maken en (als het kind zijn eindniveau heeft behaald) kan deze prestatie beloond worden met het uitreiken van de SuperSpetter Special medaille.
Voor meer informatie over Superspetters, klik je hier. Voor het leren zwemmen met een beperking kun je ook terecht bij het onderdeel Super Spetters Special op de website van de KNZB.
♦ Andere certificaten:
Het geven van zwemles is een vrij beroep en iedereen mag zwemdiploma’s uitgeven. Een zwemlesaanbieder heeft dus altijd de mogelijkheid om zelf een certificaat te ontwikkelen en uit te geven.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat zo’n zwemcertificaat niet goed is en jou kind slechter dan andere kinderen zwemt. Want ook normale zwemlesaanbieders kunnen zo’n certificaat gebruiken om bepaalde kinderen extra te motiveren (bijvoorbeeld als tussenstap of bij angst).
Veel zwembaden gebruiken een zelf ontwikkeld certificaat ook vaak bij het schoolzwemmen. Want kinderen die al hun zwemdiploma’s hebben behaald, of moeite hebben met het behalen van de normale diploma’s, willen toch in een bepaalde vorm beloond worden. En dat kan met een certificaat.
Tip: twijfel je over het niveau van een uitgegeven certificaat of een zwemlesaanbieder? Vraag dan tijdens het vrij zwemmen eens advies aan een aanwezige toezichthouder of zweminstructeur. Wanneer de zwemveiligheid in het geding is, zal deze dit zeker opmerken.