Alles over zwemles, leren zwemmen & zwemveiligheid

Tips bij het zwemmen

Tips bij het zwemmen

Tips bij het zwemmenNaast dat zwemmen heel leuk is, is deze sport ook nog eens erg goed voor de gezondheid. Door te bewegen in het water gaat het lichaam beter functioneren en zal de sporter deze verbetering meenemen in de dagelijkse bewegingen. Daarnaast kunt u met de zwemsport ook nog leren ontspannen of werken aan een ijzersterke conditie.

Wanneer u gaat zwemmen, wilt u dit natuurlijk wel op een goede manier doen. U bent immers aan het investeren in uw gezondheid en uw zwemvaardigheid, en het zou dan ook zonde zijn wanneer u maar wat aanmoddert. Want met de juiste trucjes, goede informatie en een gerichte aanpak, wordt zwemmen veel leuker en zult u nog meer gaan profiteren van de voordelen van sporten in het water.

 

 

Veiligheid

Het zwemonderwijs is gericht op 2 doelstellingen. Enerzijds leert de zwemleerling kennis te maken met de vele onderdelen van de zwemsport; de introductie op de vrijetijdsbesteding. Anderzijds is, gezien we in een waterrijk land wonen, natuurlijk de zwemveiligheid zeer belangrijk.

Helaas wordt de zwemveiligheid in de loop der jaren vaak steeds minder. Zeker wanneer iemand al enige tijd niet heeft gezwommen, is dit goed op te merken. Zo weet men vaak de zwemslagen nog wel, maar komt men nauwelijks meer vooruit in het water. Gaat deze persoon in open water zwemmen, dan zult u begrijpen dat de kans op verdrinking erg hoog is. Men kan zichzelf immers niet meer redden.

Gelukkig is hier wel iets aan te doen: de zwemveiligheid verbeteren kan simpelweg door veel te gaan zwemmen. U zult hier waarschijnlijk veel moeite hebben, maar dit zal snel beter gaan. Door te beginnen met korte afstanden en tussendoor even uit te rusten, bent u het zwemmen weer aan het opbouwen. Gaandeweg zult u merken dat u met steeds minder moeite, een grotere afstand kunt afleggen. Blijven zwemmen is dus zeer belangrijk.

Wilt u dit liever onder gecontroleerde omstandigheden doen, neem dan een aantal zwemlessen voor volwassenen. U krijgt dan les van een ervaren zweminstructeur en leert de juiste trucjes om weer op uw oude zwemniveau te komen.

 

 

Tijdstip

Het tijdstip waarop u gaat zwemmen kan erg belangrijk zijn wanneer u uw gezondheid wilt verbeteren. Zo is het tijdens het banen zwemmen vaak erg druk en kunt u meestal niet goed doorzwemmen. Maar dit is niet altijd het geval: zo is het in de ochtend of later op de avond, vaak een stuk rustiger en kunt u veel meer tempo maken. Daarnaast is het ook mogelijk dat op sommige tijdstippen, andere baden open zijn. U kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van het instructiebad, waar u wel kunt staan en waar het water iets warmer is.

Welke tijdstippen handig voor u kunnen zijn, verschilt per persoon en per zwemlocatie. U kunt hiervoor het beste informatie vragen aan de medewerkers van het zwembad. Deze kunnen u helpen met uw vragen en de beste keuzes aan u voorleggen.

 

 

Doelstellingen behalen

Doelstellingen behalenSporten zonder gerichte aanpak geeft meestal weinig resultaten. Het is dan ook verstandig om goed te bedenken wat u nu eigenlijk wilt gaan bereiken met uw training. Zo kunt u met zwemmen de nodige kilo’s afvallen, maar ook uw conditie in grote mate verbeteren. Voordeel hiervan is dat het afvaleffect of uw verbeterde conditie, ook merkbaar zal zijn tijdens een training op het droge. Andersom is dit minder het geval, en zal iemand met een goede conditie toch moeite kunnen hebben met zwemmen. Er rust immers meer druk van het water op het bovenlichaam, waardoor het hart en de longen harder moeten werken.

Maar met zwemmen kunt u ook andere doelstellingen nastreven: Zo zult u meer spiermassa gaan opbouwen, wat uw lichaamscontour zal verbeteren. Ook zult u door te gaan zwemmen meer stress en afvalstoffen uit uw lichaam verwijderen, waardoor u er gezonder uit gaat zien en u uzelf emotioneel beter gaat voelen. Gevolg hiervan is een groter zelfvertrouwen en een beter lichaamsbeeld.

Heeft u geen zin om met bovenstaande doelstellingen bezig te zijn, maar wilt u gewoon gaan zwemmen; dan is de doelstelling algemeen welbevinden misschien meer geschikt voor u. Bij deze doelstellingen gaat het niet om cijfers, maar sport men gewoon om zichzelf beter te voelen.

Een laatste doelstelling bij zwemmen is het verbeteren van de zwemvaardigheid en zwemveiligheid. U wilt bijvoorbeeld zwemvaardiger worden omdat u met uw kleinkinderen wilt kunnen zwemmen.


Wilt u meer informatie over het nastreven van de verschillende doelstellingen, kunt u terecht bij de Sportbibliotheek van EerlijkSportAdvies.

 


Relax na het zwemmen

Een zwembad biedt zoveel meer dan alleen het zwemmen. Zo kunt u meestal gebruik maken van extra voorzieningen als het bubbelbad, de stoomcabines of de zonnebank. Meer over relaxen leest u bij het onderdeel genieten na het zwemmen.

 


Drink voldoende

Wanneer u gaat sporten op het droge, zult u merken dat u meer gaat zweten. U verliest vocht uit uw lichaam waardoor de prestaties kunnen verminderen, uw lichaam minder goed functioneert en u later op de dag een knallende hoofdpijn kunt krijgen. Op het droge merkt u dit verlies van vocht, maar in het zwembad ligt dit toch net even wat anders.

Tijdens het zwemmen (of bewegen in het water) bent u ook aan het zweten. Doordat u wordt omringd door water zult u dit vochtverlies nauwelijks opmerken. Vaak begint u na uw zwembadbezoek flink te zweten of krijgt u last van hoofdpijn. Het is dus belangrijk om uw vochtbalans op peil te houden!

Tijdens het zwemmen kunt u dus het beste altijd een flesje water meenemen. Deze zet u op de badrand, zodat u na een aantal banen of minuten, uw vochtbalans weer kunt aanvullen. Zo houdt u uw vochtgehalte op peil en zult u minder last hebben van een gedeeltelijke uitdroging. Maar ook na het sporten is het belangrijk om meer vocht tot u te nemen. De processen in het lichaam gaan na het sporten nog even door, en voldoende vocht zorgt ervoor dat uw lichaam goed blijft functioneren. Daarnaast worden de afvalstoffen – welke worden geproduceerd door de training – uit het lichaam verwijdert.

 


Probeer andere zwem- en aquasporten

Zwemmen is leuk en erg goed voor de gezondheid, maar kan soms ook erg eentonig worden. Wanneer u zwemmen saai gaat vinden, raden wij u aan om andere zwem- en aquasporten uit te proberen. U kunt hierbij denken aan:
 

♦  Aquarobics

♦  Aquajogging

♦  Aquaspinning

♦  50+ trainingen

♦  Conditie zwemmen

♦  Borstcrawl zwemmen




Wist u dat elk type zwemmer zichzelf kan ontwikkelen in het zwemmen? 
Wij helpen u graag met onze e-books en de verschillende lidmaatschappen van de Sportbibliotheek.

Naar top