Alles over zwemles, leren zwemmen & zwemveiligheid

Voordelen van zwemmen

Voordelen van (leren) zwemmen

Zwemmen voor de gezondheidSport is goed voor lijf en leden, en zeker met zwemmen kunt u veel voor uw gezondheid doen. Zo kunt u met zwemmen een ijzersterke conditie opbouwen of wat kilootjes afvallen, maar deze sport kan ook een ontspannende werking hebben. Want door te bewegen in het water, zal stress verminderen en spierspanning verdwijnen. U voelt zich na een bezoek in het zwembad dan ook heerlijk loom en ontspannen.

Naast het kunnen nastreven van uw goede voornemens, heeft zwemmen nog meer voordelen. Zowel lichamelijk als geestelijk vinden er belangrijke processen plaats, die zorgen voor een betere kwaliteit van leven. Daarnaast is zwemmen erg geschikt voor mensen met een blessure, een hoge leeftijd of overgewicht vanwege de heilzame werking van het water. Welke positieve aspecten zwemmen nog meer heeft, laten wij u dan ook graag zien.

 

 

Positieve aspecten van sporten

Bij het nastreven van een sportief leven gaat u van veel voordelen profiteren. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Je voelt je gezonder
  • Je voelt je fitter
  • Je motoriek gaat vooruit
  • Je vergroot sociale contacten
  • Je ziet er lichaam gezonder uit
  • Je slaapt beter in, slaapt dieper en bent s’ochtends meer uitgerust
  • Je leeft waarschijnlijk langer dan inactieve mensen
  • Je leert je eigen grens op te zoeken en te verleggen
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen
  • Je presteert beter op school en het werk en hebt meer carrière mogelijkheden
  • Je verbetert je geheugen en beoordelingsvermogen
  • Je stemming verbetert
  • Je lichaamshouding verbetert
  • Je voelt je en ziet er jonger uit
  • Je kunt wisselende werktijden beter aan
  • Je hebt minder last van spanningshoofdpijn na een training
  • Je hebt een beter excuus om te gaan shoppen (nieuwe schoenen, hartslagmeter)
  • Je bent minder snel slachtoffer van een misdrijf
  • De bevalling gaat makkelijker bij fitte vrouwen
  • Goed voorbeeld geeft gezonde, sportieve en meer gelukkige kinderen
  • Kortom: Je gaat meer genieten van het leven

 

 

Extra voordelen van bewegen in het water

De heilzame werking van water wordt al honderden jaren gebruikt om de gezondheid te verbeteren. Want door te bewegen in het water, zullen processen in uw lichaam (op een positieve manier) gaan veranderen.
U krijgt door te gaan zwemmen:
 

  • Betere oriëntatie in het water
  • Verhoogde zwemvaardigheid en zwemveiligheid
  • Lenigere spieren door de grote bewegingsuitslag in het water
  • Sneller herstel na een training door de masserende werking van het water
  • Ontspannend effect na afloop door het warme water

 


Onderhouden van de zwemvaardigheden

Ook al hebben veel Nederlanders hun zwemdiploma (ooit) behaald; het is wel belangrijk om te blijven zwemmen. Zwemt men te weinig, dan zal dit zich uiten in weinig stuwing: men heeft te weinig gevoel met het water en te weinig kracht om vooruit te komen. Blijven zwemmen is dus erg belangrijk voor uw gezondheid, maar vooral voor uw zwemveiligheid. U wilt toch ook veilig kunnen zwemmen met uw kinderen of kleinkinderen?
 

 

 

Blessure, overgewicht of senioren

Zwemmen is een geweldige sport voor mensen die (nog) niet alles kunnen geven. Deze bijzondere doelgroepen moeten met een blessure hun sportvaardigheden vaak weer opbouwen. Bij andere sporten zijn de zware klappen op de grond, vaak een groot probleem. Hierdoor zal de geblesseerde sporter vaak moeite hebben met het opbouwen van de training. Door de opwaartse kracht van het water, is de zwemsport dan ook geweldig om weer op te bouwen.

Ook voor veel senioren zijn de meeste sporten te zwaar. Daarnaast is de “angst om te vallen” vaak een extra reden om niet te gaan bewegen. Met zwemmen is vallen niet mogelijk en wordt de sporter geholpen in zijn of haar bewegingen; Door te zwemmen wordt de minder bewegelijk senior, nu een actieve 50+er.

Ook voor mensen met overgewicht is sporten vaak niet vanzelfsprekend. In veel gevallen bestaat er angst over de manier van sporten, de kans op vallen en de onzekerheid t.o.v. andere sporters. Daarnaast is, door het hoge lichaamsgewicht, de kans op blessures vaak ook groter. Bij zwemmen zijn deze problemen minder aanwezig en deze sport is dan ook een uitstekende manier om aan uw gezondheid te werken of af te vallen.

Extra winst met onze supertips

Je download het e-book '20 Zwemlesoefeningen' helemaal gratis!

Een steuntje in de rug bij het leren en blijven zwemmen is altijd prettig. En wij geven je dat steuntje graag! Want door je in te schrijven voor de wekelijkse Supertips van EerlijkSportAdvies wordt je niet alleen geïnspireerd door onze persoonlijke blog, maar krijg je ook handige informatie, tips en nog veel meer. Daarnaast krijg je ook nog eens helemaal gratis het speciale E-book “20 handige zwemlesoefeningen voor kinderen of volwassenen”.

20 zwemles oefeningen - voorkant 3D

Schrijf je in voor onze wekelijkse tips



 

* Je ontvangt de link naar het e-book direct in je mailbox!

Wellicht interessant voor jou

Om meer resultaat bij het (leren) zwemmen te behalen

Of je nu zelf wilt leren zwemmen, zwemproblemen wil aanpakken of de tijdsduur richting het zwemdiploma je kind wil verkorten… het kan allemaal met onze speciale zwemproducten! Denk hierbij aan ons Kennisplatform, e-books, speciale programma of met andere producten uit de Sportbibliotheek.

Naar top